Rabu, Februari 17, 2010

..:: Perjalanan ::..


Sesungguhnya hidup ini merupakan suatu pengembaraan yang kita sendiri tak pasti BILA berakhir. Akan tetapi kita pasti yang pengembaraan ini AKAN berakhir bila kita nafas terhenti untuk selamanya nanti. Ya, pengembaraan ini panjang penuh dengan liku-liku, cabaran serta bermacam bentuk pilihan terhidang di hadapan kita. Tapi... kita buat keputusan yang betul ke setiap kali terpaksa membuat pilihan tersebut... Acap kali kita terdengar bait-bait lagu "mengapa sering terjadi pilihan tak menepati". Andai kita tahu pilihan terbaik yang perlu dibuat setiap kali membuat keputusan pastinya tidak akan ada kesilapan yang kita buat dalam hidup ini. Itulah perlunya akal yang diberi Allah untuk kita, suapay kita berfikir dan menimbang akan bentuk keputusan yang dibuat berasaskan keimanan kepada-NYA. Ya, sering kali kita terlupa, alpa dalam bentuk tindakan kita dalam mencari keredhaan Illahi.

Lazimnya kita akan lama terpempan dihadapan pintu yang sudah tertutup. Tercari-cari, teraba-raba mencari dimanakah kunci untuk membuka pintu tersebut. ya, dahulunya memang pintu tersebut terbuka untuk kita, dimana dengan mudahnya kita membuka kunci tersebut dengan kunci ditangan. Akan tetapi, akan datang suatu masa dimana kita tidak lagi mampu membuka pintu tersebut seperti biasa. Mungkin kuncinya sudah berkarat, patah, atau mungkin sudah dihalau oleh empunya pintu. Mungkin sebab kita tak bayar sewa... haha. Kadangkala, mungkin empunya pintu tak lagi mengharapkan kita untuk membuka pintu itu lagi....maka dengan seberapa cara beliau akan menyusahkan kita untuk membuka pintu tersebut. Hmmm...siapa yang tahu kan?

Dalam hidup ini kita sentiasa ada pilihan. Cuma, pilihan tersebut dan apa kan jadi pada kita, bergantung pada pilihan yang kita buat pada hari ini. Seandainya hari ini kita membuat pilihan terbaik dan berjaya membuka pintu pilihan itu, maka lazimnya kita akan punyai pilihan yang lebih baik di masa mendatang. Mungkin bukan hanya untuk kita, tetapi keluarga kita serta keturunan kita di masa mendatang. Maka dengan itu, janganlah kita termanggu memikirkan pintu lama yang seakan tidak akan terbuka lagi untuk kita. Munigin....orang luar boleh berkata itu dan ini, bait-bait ayat yang kana mempengaruhi keputusan kita pada hari ni. Tetapi ingatlah bahawa kita yang akan mengubah diri kita dan tidak salah jika kita menimbang apa yang diperkatakan mereka ketika membuat keputusan. Akan tetapi, jangan sesekali mengharapkan jaminan orang lain untuk masa depan kita.

Seandainya kita tahu yang kita perlu berubah, ada ilmu, ada kemahiran, namun kita tak juga bertindak, maka kita mungkin tergolong dikalangan mereka-mereka yang rugi kerana tidak mengambil sedikit risiko sebaliknya membiarkan nasib diri dan menyerahkan segalanya pada takdir. Bangun!! Bangun!! Bangunlah!! kerana tak akan ada orang lain yang akan mengubah kita melainkan diri kita sendiri rakan-rakan.... Seandainya kita tak memikirkan pilihan untuk kita, paling tidak pun..kita buat untuk yang TERSAYANG....

Semoga kita terus dilindungi Allah dan mendapat keredhaan serta rahmat Allah sepanjang hidup kita dan dihindarkan dari fitnah Dajjal yang dilaknat...

6 ulasan:

KeMatZ berkata...

finally berupdate blog ko... yek...

ADeeB & Co. berkata...

Aha la zam... memang dah habis sawang dah ni ha... pasni aku sambung balik kije2 mengemas blog haku nih.... hehe...

HaZiFah berkata...

akhirnyer update juga~~
owhh info yg sgt bagus tuk tatapan
TQ for sharing

KeMatZ berkata...

welcome back bro... gua selalu menanti penulisan ko... heheheh :P

ADeeB & Co. berkata...

pza...ni bukan sharing info "copy & paste" tau... ni "my hand made" ni hehe....

HaZiFah berkata...

yer...encikAdib
aku tau ni karangan ayat ko
biler aku kata "sharing info" x semestinyer merujuk pd menda2 yg "copy-paste" sahaje
>>dpt beza'n mana satu copy-paste, mana satu original hehehe

ESPNsoccernet

"CeRpen SiTe"