Khamis, Februari 18, 2010

..:: OutSpoken ::..


Lazimnya bila ada meeting or diskusi untuk memantapkan kumpulan, orang-orang sekeliling kita termasuk superior kita akan kata "luahkan segalanya untuk kita kenal pasti punca masalah". Tapi hakikatnya tak....sebab tak semua orang dapat terima apa yang kita katakan...lagi-lagi kalau apa yang kite sebut tu terkena kat batang hidung dia la kan... pastu mula la muka nak merah padam. Lepas tu mula la nak guna balik ayat tu untuk sindir-sindir kita di kemudian hari. Perghhh...panas beb..serius

Sebab tu, kite kene beringat sebelum ucap apa-apa, "fikir dahulu sebelum sebut". Yelah, manusia ni sebenarnya banyak jek hipokritnya... cakap je "open", "saya tak kesah" tapi sebenarnya dia simpan dan lama-lama benda tu jadi barah yang akan merosakkan jalinan sesama insan di masa akan datang. Sebenarnya tak salah untuk "outspoken" bila mana hati kita betul-betul ikhlas mencari penyelesaian dan kata putus. Tapi akan jadi masalah besar bile kita cakap dan orang lain tak boleh terima apa yang kita cakap sebab kene tempiasnya pada dia. Yang lebih haru bila, apa yang kita sebut tu mempengaruhi kenaikan gaji atau bonus kita sebab boss sudah touching sama kita. Yelah kan...sebab boss tu tak open, walhal dia yang kengkononnya bagi "gree light". Penghabisnya, dia yang terasa bagai.

Sebenarnya berterus-terang ni amat2 bagus kalau kedua pihak memenag ada matlamat nak capai persetujuan atau selesaikan pertelingkahan dan nak setel face to face. Memang sangat mudah sebab segala kekusutan dapat dileraikan dengan mudah. Serius, memang amat mudah. Pernah terjadi pada diriku ini. Cerita bermula bila ada seorang hamba Allah ini (seorang wanita) yang kononya kenal akan diriku. Dia ni buatlah cerita kononya aku ada cakap pada dia yang bekas suaminya diberhentikan kerja sebab mencuri komputer di tempat kerja. Cerita bohong ini diceritakan pada bekas mertuanya. Maka,bekas suami pembohong ini pun sudah call sama saya untuk clarify this story dan sudah tentulah aku menafikan sekeras-kerasnya sebab aku tak tahu menahu pun. Lepas tu aku bagitahu dia aku akan jumpa bapak dia untuk cerita duduk perkara sebenar. Dan bila aku balik kampung tu aku jumpalah dengan ayahandanya dan terangkan segalanya serta aku pun dengar cerita dari pihak dia. Hasilnya, cerita bohong dari pembohong ni dapat dirungkai. Nampak begitu mudah kan? So, si pembohong ni pun kantoi la kan. Haa...padan muka ko..jahat sangat..

Namun begitu, permasalahan masyarakat kita pada hari ini ialah ramai yang memilih untuk simpan dalam. Sampai benda tu bernanah, kudis dan berdarah pun tak nak selesaikan jugak. Lebih rela cakap belakang katanya. Yelah, ada jugak sebab yang lain... mungkin sebab orang tu superior kita, dan kita salah cakap...dah tentu periuk nasik kita pun boleh tergolek, ye tak? So, fikir-fikirkan lah ye, mana jalan yang terbaik patut kita selesaikan benda-benda macam ni.

Semoga kita terus dilindungi Allah dan mendapat keredhaan serta rahmat Allah sepanjang hidup kita dan dihindarkan dari fitnah Dajjal yang dilaknat...

2 ulasan:

Zaza berkata...

tu nama dia manusia hipokrit!!!
diulangi...hipokrit!!

Eh2..aku plak yang emo segala
haha

Tanpa Nama berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.

ESPNsoccernet

"CeRpen SiTe"